Photobucket

Monday 25 April 2011

Wahai adik-adikku

Sejuk perut ibu mengandung..tersentuh hati teruja melihat final adik-adikku..terutama sekali adik Munir..MasyaAllah sangat kreatif dan unik..Siapalah mak ayah dia kan..empunya seorang putera sepertinya..bakat seorang pemimpin nie..Mula la aku dok kata alangkah indah kalu aku seperti itu..dulu kecik2 main je tau..heee..mesti ada petua kan untuk dapat anak seperti Munir nie..petah bercakap..




Aku ada terbaca petua macam mana nak miliki anak-anak yang cerdik..anak-anak bagaikan kain putih.ibu bapa yang mencorakkannya..putih..putihlah..hitam..hitamlah..hee..tapi iman tak dapat dimiliki dari seorang ayah yang bertakwa..mari kita tengok tips2 nya..baik untuk ibu-ibu yang mengandung.

1. Banyakkan membaca Al Quran.
Setiap ayat atau surah ada keistimewaannya masing – masing, tiada yang lebih , tiada yang kurang. Cuma mungkin terbatas masa, bacalah surah Al fatihah, 3 Qul, surah Muhammad, Surah Maryam, Surah Yusuf dan Surah Luqman.

2. Banyakkan berzikir

Paling senang , ALLAH ALLAH ALLAH @ La ila ha illa llah @ Rabbana Atina Fi dunniya hasanah wa fil akhirati hasanah wa qina azabannar dalam melakukan apa saja urusan kerja, ketika memandu , memasak atau wirid sehingga terlena ketika nak tidur.

3. Sentiasa dalam keadaan wuduk

Ini ramai yang salah faham. Bagaimana nak berwuduk kalau sentiasa tersentuh dengan suami. tak da masalah,Berwuduk la lagi . Kalau terbatal kerana disentuh suami pun, anda sudah dapat pahala wuduk. Yang penting anda sentiasa dalam keadaan suci bersih.

4. Banyakkan bersedekah

5. Banyakkan senyum..senyum kan satu sedekah:)

6. Banyakkan memakan kismis, madu , sayur dan buah

7. Banyakkan minum susu

8. Banyakkan makan badam

9. Banyakkan latihan matematik

Matematik pun kena buat..hemm ibu hamil perlu cerdas kan otak dengn mengira,tak buat latihan pun tak pe..duit yang belambak dalam purse tu cer kira hari2..hee.. buat matematik. Boleh mencergaskan bayi dalam kandungan. Buat la matematik setakat yang anda mampu. Kalau boleh lebih, sila tambah add maths…he he he

10. Banyakkan melukis

Melukis satu terapi minda. Memberi ketenangan dan kesukaan. Lukis la apa saja. Hodoh ke cantik, ia tetap seni..bukan senang nak dapat tangan seni kan..seni ni semulajadi..bukan boleh di copy paste kan..

2 comments:

ILA HonEyBuNNy said...

salam ziarah...

nanti mengandong kena amal neh..hehe...

Aku DaN SeSuAtU said...

salam ziarah too..hee..nanti mengndung rajin2 amal..hee..xngndung pun leh amal..