Photobucket

Monday 12 September 2011

Nikon ke Canon ?..Mana BEST

DSLR lama aku dah arwah dh..dah kena jual..nak beli baru..tapi mana yang best,Canon ke Nikon yek..Kalau Nikon da lebih budget leh amik D7000 tapi ok ke..Kadang-kadang tengok Canon pun cantik gambo..tapi bila cuci nampak nikon lagi cntik..mana ok ni..

Nikon dan Canon macam bersaing pulak kan..bila masing-masing mempertahankan masing-masing punya gear..Tapi aku rasa actually bergantung pada tahap pengetahuan,bakat dan kreativiti seseorang itu menggunakan camera.Sama je camera ni cume megapixel nye lebih tinggi kalau yang mahal sikit dan penambahan function je..betul tak?pada pandangan aku la..

Paling famous persaingan antara D7K dan Canon EOS 60D.

paling utama yang nampak dari pandangan belakang adalah button. D7000 memiliki empat button yang berderet di sebelah kiri layar, sedang 60D dengan layar sistem lipatnya dan tiada button di sebelah kiri layar, button sebelah kanan pun yang agak berbeza susun aturnya.

Dilihat dari penampilan, D7000 nampak sedikit lebih kecil berbanding dengan 60D. Perbezaan utamanya dari material bahan bodynya, dimana D7000 memakai magnesium alloy sedang 60D memakai polycarbonate resin (plastik)


Lensa kit D7000 sedikit lebih pendek berbanding lensa kit 60D,  60D nampak lebih panjang.,design layar top LCD dari 60D tidak berbentuk persegi panjang, sementara untuk design grip nampak D7000 lebih kecil dan sempit berbanding 60D. On-off di D7000 seperti biasa melingkari button shutter, dan 60D  on-off nya dekat mode dial di sebelah kiri. 



Banyak juga beza antara kedua camera nie.jom kongsi mana yang best








1 comment:

wanie amerie said...

hang beli ja dua2,pastu bagi kat aku satu..hehe
mengidam nk beli camera dslr ni, tp tgh mengumpul ongkosnyer x ckup lagik.