Sunday, 3 July 2011

Tips Cara mengatasi Telinga yang Kemasukan Air

Telinga aku masih berdengung-dengung nie.Letih hah tak keluar-keluar g air kat dalam telinga.Nak cuba petua di bawah pula.Dah rupe orang pekak sebelah dah ni.

Cara 1
Jika yang kemasukan air adalah telinga kiri maka tutup telinga kanan dengan jari telunjuk tangan kanan dan miringkan kepala ke kanan. Gunakan telunjuk tangan kiri untuk meneteskan/memasukkan air ke dalam telinga kiri dan ketika sudah terasa masuk ke bagian dalam segera miringkan kepala ke kiri agar air yang ada di lubang telinga kita bisa keluar semua. Ulangi cara ini jika belum berhasil.(tips dari organisasi.org)

Cara 2
Yaitu dengan meloncat-loncat (seperti main skipping), pada saat meloncat gunakan telapak kaki, kalau sudah melakukan pendaratan gunakan tumit, itu supaya air yang masuk kedalam telinga kita langsung keluar.

Cara yang pertama saya tidak berani mencubanya kerana takut kalau airnya tidak keluar mungkin boleh menyebabkan infeksi. Jadi, saya hanya mencuba cara kedua dan ternyata langsung berhasil, keluar air hangatnya setelah beberapa kali melompat-lompat.

Jangan gunakan cotton buds!

Bagi anda yang telinganya sedang kemasukan air, silahkan mencuba tips di atas. Jika berhasil, jangan lupa untuk bersyukur. Jika tidak berhasil, berdoa memohon kesembuhan, dan hubungi doktor.

4 comments:

Gadis Kecil said...

Salam dear!

singgah sini & follow ^_^
tenkiu yah datang blog. hope pasni kita bole berkawan rapat ye!

sha penah jadi camni and gune tips yg pertama.Alhamdulillah ia berkesan. hee tapi nak tambah. mase masuk kan air tu ngerengkan kepala dan bila dah berbunyi 'gurk' baru toleh ke sebelah lain bg mengeluarkan air yg dimasukkan tadi. hehe

Aku DaN SeSuAtU said...

hee..thanks..salam perkenalan.ar btul tu ada bunyi gurk..seksa juga la lagi air tak kuar..dah upe org pekak sebelah..heheee

Ain Jamil said...

Thankss . Buat kedua2 cara tu Alhamdunillah dah keluar :) Dari petang td tk keluar takut jugak . nasib mak tolong sama . Fist , Bubuh air dlam teliga andthen tk trkeluar jgk andthen loncat2 baru keluar . Thankss again .

nurul aj said...

Terima kasih bg tips loncat2. Sekali loncat je dah keluar air. Alhamdulilah...