Photobucket

Sunday 29 July 2012

KAHWIN MUDA

Semalam baca Metro..Teruja pada satu berita..kahwin di usia muda..Pengantin lelaki ( Syafiq) berumur 16 tahun dan pasangannya (Yana ) berumur 14 tahun..sangat muda kan..Teringat kisah Nabi Muhammad S.A.W berkahwin dengan Saidatina Aisyah,ketika itu usia Saidatina Aisyah baru menjangkau 7tahun..Kita msa usia sebegini baru nak kenal huruf,hingusan lagi kan.

Mengenai perkahwinan Syafiq dan Yana ni..Aku kagum dengan mereka terutama sekali ayah dan ibu mereka..bukan senang mak bapak kita nak melepaskan anak mereka pada usia semuda ini.Mengikut dari segi kematangan,mungkin dari wajah mereka masih remaja tetapi sekarang nie sesetengah remaja lebih matang daripada orang dewasa.Kalau tak,tak wujud la kes bapa rogol anak,ibu dera anak,itu kan tak matang,tak boleh fikir baik dan buruk..ikut nafsu semata-mata.

Kahwin muda nie mengelakkan kita daripada melakukan maksiat,daripada bercouple lebih baik mempunyai ikatan yang sah.kebahagian terletak di tangan Allah S.W.T.Muda atau Tua semuanya bergantung kepada sesebuah institusi keluarga itu,cara kita menjaga masjid yang dibina.

Kadang-kadang orang kata kahwin muda nie,gatai la apa la..menutup malu laa..tapi itu semua kata manusia,sebenarnya kahwin muda dapat mengurangkan dosa,mengurangkan kes-kes berzina,anak luar nikah.

Apabila seseorang itu berkahwin, Maka Syaitan laknatullah pasti menangis.kerana dia tidak dapat menghasut dan melalaikan manusia yang bercinta.



No comments: