Monday, 8 August 2011

RAMADHAN DAN MERDEKA

advance aidilfitri:)



Tanggal 31 Ogos 1957 negara kita Malaysia telah diisytiharkan merdeka..dan sekarang tahun 2011,alhamdulillah kita masih berkesempatan untuk menunaikan ibadat puasa..Bagaimana kalau negara kita belum merdeka..Mampukah kita untuk berpuasa?Jika negara kita masih dijajah dan ada yang berlapar dahaga dan bermandikan darah. Alhamdulillah tahun ini sekali lagi kita menyambut kemerdekaan pada bulan Ramadhan yang penuh rahmat dan barakah.Semoga kemerdekaan kita menjadi benteng kekuatan kita untuk memajukan lagi diri kita,agama,bangsa dan negara.

Dalam Islam, makna kemerdekaan melekat secara sempurna dengan kalimat syahadat. Ketika yang disembah, dipatuhi, ditakuti, hanya ALLAH, maka itulah kemerdekaan bagi seorang muslim.

Bulan Ramadhan ialah bulan (awal) turunnya al-Qur`an, berupa petunjuk untuk manusia dan penjelasan tentang petunjuk itu dan menjadi penegak kebenaran, membezakan antara haq dan batil (QS. 2:85). Kemerdekaan, dari kata merdeka yang ertinya bebas, tidak terikat, atau tidak dijajah, dapat diertikan lepas dari segala ikatan yang tidak layak, sehingga menjadi bebas untuk menentukan nasib sendiri demi segala kebaikan.

Sudah merdekakah diri kita..Mungkin dulu kita jahil,sekarang kita sudah mempelajari dan mengetahui apa yang kita tidak tahu,dulu kita guna basikal untuk pengangkutan,sekarang kita sudah mampu menggunakan motosikal dan kereta,Jika dahulu kita tidak tutup aurat dan sekarang kita bertudung dan menjaga aurat..alhamdulillah kita mampu mencapai kemerdekaan itu,kemerdekaan yang bukan sahaja kita bebas dari penjajah,tapi kemerdekaan yang datang dari diri kita sendiri..





No comments: