Thursday, 16 June 2011

Keringat Seorang Ayah

Khas untuk Ayah ku yang tersayang..yang amat aku sayang..dia lah ibu..dialah ayah..Tanpa dia siapalah aku..mungkin Aku tiada di sini untuk menulis di blog Aku Dan Sesuatu..Kasih mu ayah tiada lain yang dapat menggantikan Mu..Sesungguhnya Engkau lah Ayah yang tiada bandingnya..Kasih sayang Mu kepada kami ,anak-anakmu sangat kami hargai..


Ayah..ayah..kadang-kadang  Aku banyak melukai hati Mu..tanpa Aku sedar Engkau terasa dengan tingkah laku ku..Tapi engkau tak pernah menangis di atas tingkah laku anak-anakmu yang melukai hati Mu..kerana Engkau seorang Lelaki..Lelaki yang cukup tabah dan kuat melalui liku-liku hidup ini..Lelaki yang cukup Aku hormati dan sayangi..Ayah..Maafkan anakMu ini dari hujung rambut hingga hujung kaki..ampunkan anakmu ini..

Ayah..rutin harianMu,keluar bekerja untuk kami semua..menyara hidup anak-anakmu..dengan tulang empat keratmu yang semakin dimamah usia..tanpa engkau rasa putus asa.Berpanaskan mentari pagi dan kadang-kadang bermandikan hujan..Betapa hatiKu risau dan bimbang selagi Engkau masih belum pulang..

Ayah...Aku masih belum jumpa seorang Ayah seperti Mu..Tak pernah membiarkan anak-ankmu lapar..disaat kami dibuai mimpi indah,Engkau telah bangun mencari sarapan untuk kami..Jasa Mu ayah tak kan terbayar dengan harta benda dan wang ringgit..Begitu nilainya jasa Mu pada Ku Ayah..

Ayah..di usia mu sekarang 68 tahun..memang banyak fiil mu yang kadang-kadang membuatkan anak-anakmu memberontak..tetapi kami sebagai anak ..haruslah memahami kehendak hatiMu..haruslah memahami dengan peningkatan usiamu..wahai..kakak-kakak,abang-abang,adik-adikku dan Aku sendiri..fahami lah hati seorang ayah.Sesungguhnya apa yang beliau larang adalah kerana dia sangat menyayangi kita semua..dan mahukan yang terbaik untuk anak-anaknya..

Ayah..terima kasih ayah..terima kasih dan aku bersyukur mempunyai Ayah seperti Mu..Aku sanggup buat apa saja asal kau bahagia ayah..Aku tak sanggup melihat Engkau bersedih dan berkeseorangan.Setelah pemergian ibu ,12 tahun yang lalu..Engkau hidup bersendirian tanpa kasih seorang isteri..hanya yang ada kami anak-anakmu..Kami akan menghiburkan Mu sehingga akhir hayatMu ayah..Ayah..ayah..dengarkanlah..dikala ini ..aku menangis ..menangis bila terkenangkan salah silapku kepada Mu..Maafkan anakMu ini ayah.

Ayah..ayah..i love u ayah..love u so much..tak terkata dengan kata-kata..Semoga Allah panjang kan usiaMu ..sihatkan tubuh badan Mu,Berkati UsiaMu..dan semoga Engkau sentiasa dalam lindungan dan rahmatNya...amin..amin...Selamat Hari Bapa buat ayah ku yang tersayang,En.Omar Bin Ahmad...loveeeeeeeeeeeeee U.

Doa Untuk Ayah


Aku berdoa untuk seorang lelaki yang telah menjadi sebahagian hidupku
Seorang lelaki yang telah mengajarkanku bagaimana mencintaiMu
Seorang lelaki yang hadir dalam setiap doa setelah solatku
Seorang lelaki yang meletakkan namaku dalam lantunan doanya untukMu
Seorang lelaki yang hidup bukan hanya untuk dirinya sendiri, tetapi juga untuku, Ibu, adik,abang,kakakku, dan untukMu
Seorang lelaki yang selalu menasihatiku untuk membakar kelemahan dan kekuranganku
Seorang lelaki yang memerlukan senyumku untuk mengatasi sedihnya
Seorang lelaki yang memerlukan dukunganku sebagai peneguhnya
Seorang lelaki yang menjadi pemimpinku di saat aku kehilangan arah
Seorang lelaki yang memerlukan doaku untuk kehidupannya
Seorang lelaki yang selalu mengingatkanku akan mimpi besarku
Seorang lelaki yang menjadi pahlawan dalam keluargaku
Seorang lelaki yang ku ingin untuk mendampingiku menuju JannahMu
Dan aku berdoa untuknya
Berikanlah kekuatan kepadanya untuk melewati cubaanMu, agar ia mampu bangkit tiap kali badai menerpa
Berikanlah ia kehidupan yang mulia, sehingga ia dapat memuliakanMu
Berikanlah ia hati yang sentiasa ikhlas dan kuat menerima amanah-amanahMu
Berikanlah ia dada yang lapang, sehingga ia dapat sabar dalam mendidik anak titipan dari Mu
Berikanlah ia umur yang berkah, sehinga tiap detik waktunya tak sia-sia di mata Mu

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa) :”Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau berikan kepada orang- orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampuni kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir”.”(QS. Al-baqarah : 286)

“Apabila seorang anak Adam meninggal dunia, maka amalnnya terputus, kecuali 3 macam, yaitu : harta yang diwakafkan, ilmu yang bermanfaat, atau anak soleh yang mendoakan dirinya” (HR Muslim)

Ya Allah. Jadikanlah aku anak yang soleh, sehingga aku dapat menjadi pembuka gerbang surga untuknya. Ya Allah. Lindungilah orang yang kucintai dan mencintaiku dengan cintaMu.