Wednesday, 4 May 2011

Tips Tambat Hati Mertua

Tadi sembang-sembang di facebook dengan sahabat aku Inspector Nadia..tahniah nadia ..comel Afwan .Kami sembang la pasal kehidupan berkeluarga nie..Tu la tergerak hati nak menulis tentang topik nie.:)Info menarik aku dapat dari proses mencari n terus cari..hee..Bagi bakal2 pengantin mesti takut kan nak berhadapan ngan mertua..huhuuu..bukan bakal saje..orang yang dah kawin pun seram gak nie..termasuk la aku..hemm seram ke..takut ke..takut ape yek..ye la kan yang xpandai masak kena belajar2 la masak..yg suka bangun lewat..latih2 bangun awal.yang buruk-buruk tu baik2kan lah..Nak di sayangi mertua tak..huuu..semua orang nak kan.termasuklah aku tengah dalam latihan lagi..haha..lawakkan.Bagi perempuan tentu sekali nak pikat mak mertua kan..bagi laki pulak tentu nak pikat ayah mertua..Kalau boleh bagi aku laa..latihan aku tak kan habis selagi aku tak dapat menjadikan mereka seperti Mak dan Ayah kandungku..haa kalau boleh macam tu aku nak.Pelan-pelan kayuh kata orang-orang tua.Hari Ibu dah nak sampai..jom kita buat kejutan untuk mereka..



   Cara Pikat Hati Mertua

Kenali bakal mertua  
Haa yang 1st sekali kena kenal la mertua kita..tak kenal maka tak cinta..Kalau kita tak cuba kenal diaorang camne diaorang nak kenal kita kan..camne nak mesra alam kan..apa diaorang suka..diaorang tak suka..kena amik tau juga tu..kalau diaorang suka melancong..bawa la diaorang jalan2..tak jauh dekat2 pun xpe..:)

Ingat hari hari penting  
Sape yang tak happy kalau hari lahir kita orang buat surprize bagi hadiah..tentu gembira kan..kita kena ingat hari penting contoh hari ibu,hari ayah dan hari lahir mereka..Kena alert tu..hee..korang ada handphone kan..set la hari lahir diaorang..tak le kita lupa kan..

Hormati dan sayangi mereka
 Mak dan Ayah mertua ni macam mak dan ayah kita juga..macam mana kita menghormati mak dan ayah kita macam tu juga la kita kena  hormati dan sayang mereka..Mereka pun akan hormat n terima kita macam mereka sayang anak mereka..tak susah pun..yang penting kita kena jaga adab dan perangai kita.

Buah Tangan Atau Cenderahati 
 Sekali sekala belilah buah tangan atau cenderahati untuk mereka..tak mahal pun tak pe janji ikhlas.buat mereka terasa dihargai..aar yang baru kawin macam aku nie..hee..kalau pegi honeymoon tu jangan la lupa ole2 untuk diaorang..Bila datang jenguk mereka bawa lah kuih muih ke..buah ke..ape saje laa..

Tonjolkan Bakat dan Kelebihan
Bukan nak mengada-ngada n syok sendiri..hee..haa kalau kita berbakat dalam menjahit ke..memasak ke..tunjukkan pada mereka..Buat la sesuatu untuk mereka..masak makanan kesukaan mereka ke..Ape saja laa..rerajin kan tangan kita tu..hee..tak rugi pun..bukan untuk orang lain kan..untuk mak dan ayah suami kita juga:)

Personaliti Isteri Solehah
Semua orang nak kan jadi isteri solehah..orang kata perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan sebaliknya..Kita pun kena belajar untuk jadi isteri,anak dan menantu yang solehah..Bukan zaman dulu saja..zaman sekarang pun bila datang merisik tntulah ibu bapa nak kan bakal isteri yg baik dan solehah untuk anak mereka.tak la mereka risau bakal keturunan mereka nanti..Kata orang sejuk mata memandang..budi bahasa pun baik..tentu sejuk hati mereka..susah tak..sama2 kita belajar untuk jadi hamba Allah yang Solehah..

cukup tak tips2 tu..untuk tatapan diriku dan kawan2 ku..Bukan senang ni nak pikat mertua..senang tak?hee..Insyaallah sama2 lah kita berjuang.

6 comments:

wanie amerie said...

ila,hg dok ngan mentua ke skrg?
Anggap ja mentua kita tu cam mak pak kita je..everything it's alright..

Aku DaN SeSuAtU said...

tak la sub..aku banyak dok umh ayah aku..sbb xda sape tggai ayah aku ngn adik pompuan aku je..tpi tiap2 mggu mst balik umh mertua..kdg2 2kali seminggu..tengah berlatih nak jadikan mereka mak ayah aku nie:)..hee

Ora_Adzlin said...

best2 :) tips yang amat berguna :D

Aku DaN SeSuAtU said...

hehee..adzlin..persediaan nak kawin nanti..hee

Anonymous said...

Salam,

Inspector Nadia yg admin maksudkan ni isnpector nadia Ismail ker?

thanks
Mkz

Aku DaN SeSuAtU said...

Wsalam..tak lah,ni inspektor nadia ..syahrizaitul nadia