Wednesday, 6 April 2011

Kucing oh kucing


Comel kan..aku suka tengok je sbb comel tp xsuka sangat nak bela.sbb aku malas nak jaga..kan kecian kucing cute muit ni xtrjaga..comot2..tapi adik pompuan bongsu aku sorang tu mmg minat sangat la bela kucing ni..sangat suka dgn kucing..tido cmua dgn kucing..hahaa..boleh panggil ummi hurairah kaa..hee..teringat pasal kucing ni..tokoh Islam terkenal Abu Hurairah bergelar Abu Hurairah Atau Bapa Kucing kerana sikapnya yang sayang pada kucing..
Kisah Abu Hurairah:

Abu Hurairah adalah seorang yang ahli ibadah, ia selalu melakukan ibadah bersama istri dan anak-anaknya semalam-malaman secara bergiliran. Mula-mula ia bangun sambil shalat sepertiga malam kemudian dilanjutkan oleh istrinya sepertiga malam dan sepertiganya lagi dimanfaatkan oleh putrinya”. Dengan demikian, tak ada waktu sedikitpun berlalu setiap malam di rumah Abu Hurairah, kecuali berlangsung disana ibadah, dzikir dan shalat. 


Ia meninggal dunia dalam usia 78 tahun pada tahun ke 59 hijriyah. Ia dikebumikan di pekuburan Baqi’. Salah seorang diantara mereka yang baru masuk Islam bertanya kepada temannya, “Kenapa Syekh kita yang telah berpulang ke rahmatullah itu diberi gelar “Abu Hurairah” (bapak kucing)? Si temannya itu menjawab, “Di waktu jahiliyah namanya dulu Abdu Syamsi, dan tatkala memeluk Islam. Ia diberi nama oleh Rasulullah saw dengan nama Abdurrahman. Ia sangat penyayang kepada binatang, dan ia mempunyai seekor kucing, yang selalu diberinya makan, digendongnya, dibersihkannya dan diberinya tempat berteduh. Kucing itu selalu menyertainya kemanapun ia pergi seolah-olah baying-bayangnya. Itulah sebabnya ia diberi gelar “Bapak Kucing”.

No comments: